Třetí premiéra aktuální sezóny v Horáckém divadle se poslední říjnový čtvrtek odehraje na Malé scéně.
Třetí premiéra Československé 79. sezóny 2018–2019
Pavel Šimák
BARBER SHOP
ve čtvrtek 25. října 2018 v 17.30 na Malé scéně HDJ
Česká premiéra v rámci doprovodného programu MFDF Ji.hlava
„Proč si myslíš, že je to nezajímá? Úředníci budou mít práci navíc a politiky to nezajímá proto, protože to není volební téma, není to něco, co jim zajistí setrvání v jejich funkcích. Oni mají průzkumy, co lidi zajímá – a nikoho netrápí, že tady chybí kulturní centrum evropského rozměru.“
Pohybově vizuální satirická performance s prvky dokudramatu vypráví formou divadla na divadle příběh herců a akrobatů, kterým v nazkoušení jejich nového představení nazvaného „Barber Shop“ brání úřední mašinérie, nezájem a lhostejnost. Námět boje umělců s byrokracií a arogancí je inspirovaný skutečným příběhem našeho, ve světovém kontextu nejznámějšího souboru tzv. nového cirkusu Cirku La Putyka. Jeho příběh však považujeme za nadčasový a obecný.
Dramaturgie
První dokudrama režiséra Pavla Šimáka 3100 °C mé krve mělo na Malé scéně HDJ premiéru v únoru 2017. Linie dokudramatu je pro Malou scénu Horáckého divadla stěžejní. Na otázku, proč si vybral právě toto téma, odpovídá toho času umělecký šéf HDJ Pavel Šimák: „Potkaly se dva iniciační momenty: Chtěli jsme dál pokračovat v linii dokudramatu a hledali jsme další téma. A právě v té době jsme vycestovali za partou na Jatkách 78, resp. La Putykou, abychom s nimi probrali, jestli bychom je my, ostatní divadelníci, neměli podpořit, aby je nevystrnadila z naší země stejná arogance jako například divadlo Dušana Pařízka v Komedii. A když jsem tak procházel celou tou absurdní krajinou holešovické tržnice, kde se prolíná to výsostné umění nového cirkusu a všechny ty obskurní stánky, začal se mi vynořovat příběh party divadelníků, kteří musí bojovat s politicko-úřednickou tupostí – univerzální příběh inspirovaný jednou konkrétní company. A barber shop se tam dostal proto, že ta parta chce sehrát jeden dávný příběh ze starobylého holičství…“
Horácké divadlo tak vzdává hold umění nového cirkusu a připojuje se k vyjádření podpory nejen tomuto jednomu konkrétnímu souboru, ale i všem ostatním uměleckým skupinám, organizacím či projektům, které i přes svoji nepopiratelnou uměleckou kvalitu a úspěchy v zahraničí musí „na domácí půdě“ neustále bojovat o svou existenci a o možnost přinášet naší společnosti hodnoty, které se nedají vyjádřit penězi.
Tento příběh je pro nás modelovým příběhem, modelovou situací. Soubor Cirk La Putyka je špičkou v celoevropském měřítku a každý den bojoval absurdní boj o svou existenci a možnost vyjádření, absurdní kolotoč s byrokracií, nekulturností, neznalostí i úřednickou arogancí. Přitom je to také příběh řady dalších, třebaže méně známých kulturních organizací a spolků, story o závislosti nezávislých, příspěvek do diskuse o stavu naší kultury…
Výrazové prostředky
Company /skupina/ Horáckého divadla pod vedením režiséra Pavla Šimáka využívá širokou škálu výrazových prostředků – útržky rozhovorů a dokumentů kombinuje s prvky nonverbálního divadla (tanec, akrobacie, loutky, masky, videoart). „Protože naší snahou je nejen zdokumentovat určitý fenomén, ale především vyvolat emocionální odezvu podobnou té, která nás vedla k tomu, abychom se pokusili toto palčivé téma zpracovat,“ podotýká Šimák. Spolutvůrci a současně aktéry této nečinoherní inscenace jsou tanečníci Tomáš Rychetský a Denisa Musilová, parkourista Petr Částka j. h. a herci Jakub Škrdla a Šárka Čermáková.
Satiricky laděná inscenace Barber Shop se skládá z několika vrstev. Vedle té dokumentární, složené z koláže reálných údajů a informací, je další vrstvou zachycení atraktivního světa zákulisí nového cirkusu, třetí vrstvu pak tvoří samotný příběh postav, které „ožívají“ při přípravě fiktivního představení. Toto připravované představení se odehrává na konci 19. století v prostředí tehdejšího holičství – odtud i název inscenace – Barber Shop. „Postavy se plynule prolínají se skutečnými herci a snaží se svůj příběh prožít, ale stejně jako herci, kteří je hrají, i postavy jsou postupně stále více a více tyranizovány úřednickým aparátem, který spolu s přezíravým politickým vedením nejenže nesmyslně brání přeměnit vyprázdněná jatka v kulturní prostor, ale nakonec jejich zásahy nebo nečinnost vedou k pointě, která kopíruje a domýšlí smutnou a alarmující realitu, která ukazuje na vztah – či spíše nevztah našich lídrů ke kultuře a duchovním hodnotám vůbec…“ upřesňuje autor scénáře a režisér Pavel Šimák.
Předpremiéra na Jatkách 78
Předpremiéra Barber Shopu se odehrála na konci minulé sezóny, v květnu 2018, přímo v prostoru Jatka 78 v pražských Holešovicích, za přítomnosti komediantů z La Putyky. Jaké byly jejich reakce? Pavel Šimák: „Byl to stres, ale dopadlo to skvěle. Hráli jsme tak trochu pro ně, o nich, samozřejmě, mělo to ten večer v Praze určitě další, osobnější významy, ale myslím – a dlouze jsme si potom povídali – že Barber Shop vzali jako něco, co může nést obecnější poselství.“
Premiéra na Malé scéně HDJ se od svého pražského prvního uvedení nijak zásadně lišit nebude. Pavel Šimák: „Samozřejmě ještě něco doladíme. Docela dlouze jsme diskutovali o tom, jestli finále přizpůsobit aktuálnímu vývoji na Jatkách (smlouva jim nakonec byla prodloužena a my hrajeme o tom boji, aby se to stalo), ale nakonec jsme se rozhodli, že se nebudeme rozpouštět v happyendu, ale přineseme svědectví o tom, co se dělo. Koneckonců, spoustu dalších kulturních uskupení a subjektů stále bojuje o svoji existenci, i když by si podporu jednoznačně zasloužily.“
Pavel Šimák: Barber Shop
970. premiéra Horáckého divadla
25. října 2018 v 17:30 na Malé scéně
Česká premiéra
Režie: Pavel Šimák j. h.
Choreografie, výprava, hrají: Tomáš Rychetský, Denisa Musilová, Jakub Škrdla, Šárka Čermáková, Petr Částka j. h. a Pavel Šimák j. h.
Produkční zázemí: Barbora Mužná
Technické zázemí: Josef Cejnek
Poděkování za spolupráci na scéně Petrovi Píšovi a Stanislavu Gerstnerovi a Tomáši Kotlíkovi za kouzelnické triky.
tiskovou zprávu připravila B. Jandová